ОПИС ПЕДАГОГІЧНОГО ДОСВІДУ з розв’язання педагогічної проблеми, над якою працює класний керівник
ОПИС ПЕДАГОГІЧНОГО ДОСВІДУ
з розв’язання педагогічної проблеми, над якою працює класний керівник
Тема досвіду
|
«Формування дружнього, організованого колективу через активізацію форм індивідуального впливу та колективної виховної роботи» |
Автор
|
Підкопай Олена Юріївна |
Сфера застосування
|
7-А клас Мереф’янської загальноосвітньої школи I-III ступенів №1 Харківської районної ради Харківської області |
Актуальність
|
Набуття соціального досвіду, самореалізація особистості значною мірою відбувається у процесі спілкування і взаємодії у колективі, який є важливим виховним, організуючим і регулюючим чинником. Часто взаємодія в колективі підказує дитині і шляхи самовиховання. У сучасному житті приділяється багато уваги національної самосвідомості учнів, згуртовується колектив за допомогою колективних справ, участі у заходах, зорієнтованих на патріотичне виховання, відродження культури, традицій, збереження мови, народу. Колектив - організована форма об'єднання людей на основі цілеспрямованої діяльності. Характерними ознаками колективу є суспільно значуща мета, щоденна спільна діяльність, спрямована на її досягнення, наявність органів самоврядування, встановлення певних психологічних стосунків між його членами. |
Наукові концепції та теорії
|
Спираючись на методичну, науково-правову базу, у наслідок обміну досвідом на шкільних семінарах класних керівників, за допомогою вивчення сімей учнів мого класу, я означила форми та методи виховної роботи, які необхідні для втілення цілей та задач, які сформульовані як пріоритетні у моїй виховній роботі.
- Ян Амос Коменський (1592—1670)
Костянтин Дмитрович Ушинський (1824-1870)
- Антон Семенович Макаренко (1888-1939)
- Василь Олександрович Сухомлинський (1918-1970) Сухомлинському вдалося створити ініціативний колектив однодумців, які в своїй педагогічній діяльності прагнули реалізувати ідеї всебічного виховання дітей. В основу всіх педагогічних завдань був покладений принцип гуманізму. В.О. Сухомлинський на практиці застосував систему оригінальних методів, прийомів та форм навчання та виховання школярів, в основу якої покладено розвиток їх творчих, інтелектуальних та фізичних здібностей (уроки мислення, організація атмосфери постійної творчості, розумна роль оцінки, діяльність психолого-педагогічного семінару тощо). Найголовнішою умовою результативності різних форм впливу на особистість Сухомлинський вважав пробудження у дитини “почуття подиву і радості відкриття”.
|
Основна ідея
|
Виховування та формування дружнього, організованого колективу, розвиток вільної, талановитої, фізично здорової особистості, збагаченої науковими знаннями, яка готова до колективної, творчої праці та моральної, етичної поведінки у суспільстві. Головні задачі виховної роботи:
|
Технологія реалізації ідеї
|
інформаційно - комунікаційні технології, ігрові технології, технології складання розгорнутої опорної схеми, технології проектної діяльності, «мозковий штурм» (або «мозкова атака», або «брейнсторм»), рейтингова система оцінювання |
Форми, методи, прийоми, засоби
|
Наразі, я використовую і сучасні форми роботи класного керівника,які дійсно мають позитивний вплив на виховний процес:
Умовою успішної виховної діяльності з учнями є співробітництво класного керівника з батьками, адже родина впливала і продовжує значно впливати на процес розвитку особистості дитини. У роботі з батьками використовую як традиційні так і нетрадиційні форми. Традиційні: § Батьківські збори. § Класні і загальношкільні конференції. § Індивідуальні консультації. § Відвідування вдома. Нетрадиційні: ● Батьківські тренінги. ● Дискусії. ● Психологічні розминки. ● Круглі столи. ● Усні журнали. Зробити батьків активними учасниками педагогічного процесу - це важливе й відповідальне завдання вчителя. Для вирішення даного завдання я виділила для себе наступні напрями: ü вивчення родин учнів; ü педагогічна освіта батьків; ü забезпечення участі батьків у підготовці та проведенні колективних справ у класі; ü педагогічне управління діяльністю батьківського комітету класу; ü індивідуальна робота з батьками; ü інформування батьків про хід і результати навчання, виховання й розвитку учнів. Робота в кожному з перерахованих напрямів складається з певної сукупності форм і способів діяльності. Їх вибір обумовлений цілями й завданнями виховної роботи, традиціями школи та класу, своєрідністю складу учнів та їхніх батьків, тенденціями розвитку виховних відносин у класному колективі, принципами взаємодії вчителя й батьків.
|
Результат застосування
|
У виховній роботі зі своїми учнями керуюся Конституцією України, Концепцією громадянського виховання, Концепцією національного виховання, нормативними документами, наказами, розпорядженнями Президента України, Міністерства освіти та науки, обласного управління освіти. Починаючи працювати з класом, я поставила перед собою такі виховні задачі: · 1. Формування дружного класного колективу. · 2. Створення умов для формування особистості кожного учня індивідуально. · 3. Формування моральних цінностей учнів. · 4. Організація видів діяльності, які допомогають розвиватися усім учням у класі. Досягла поставленої мети через заохочування учнів до процесу самовиховання, навчила їх підготовуватита організовувати колективні творчі справи, багато часу приділила морально-етичному, національному та художньо-естетичному вихованню, формуванню обов'язку, відповідальності, культури поведінки, тому загальний рівень вихованості та культури учнівського колективу високий. Мої досягнення: v усвідомлення учнями своєї значущості; v розвиток системного мислення, вміння ставити і вирішувати проблеми; v вміння добувати інформацію і працювати з нею; v вміння будувати стосунки з учасниками спілкування, працювати в групі; v вміння реалізувати себе в різних видах діяльності і досягати конкретних цілей. Також хочу додати, що за два роки роботи з цим класом я можу з впевненістю стверджувати, що вони оселилися в моєму серці назавжди. Такі різні, та все ж однакові, бо всі вони – діти. Перші два роки промайнули непомітно. Так само непомітно, мені здавалося, минає моя «робота» над формуванням справжнього дружного колективу. Проте, дедалі частіше мені доводиться спостерігати за ситуаціями, в яких мої вихованці проявляють себе дійсно «колективом». Не важливо, які в них бувають відносини на той час (хтось може посваритися, прокинутися без настрою чи товаришувати з кимось поза класом) – коли комусь з членів нашого класного колективу необхідна допомога – будь-хто без жодних вагань одразу допоможе. Перебуваючи у школі, кожен учень почувається, наче в «сімейному гніздечку», яке вони частенько полюбляють прикрашати маленькими деталями, вносячи тим самим комфорт, красу, а найголовніше – душу. Завдяки позакласним заходам діти можуть повніше розкрити свої «таємні» здібності. Саме тому, під час екскурсій, чаювання, класних годин, виховних заходах, концертах, визначних подіях мої вихованці розкриваються для мене з нових сторін. З радістю можу сказати, що за два роки спільної праці ми досягли значних досягнень з рівня людяності, вихованості, згуртованості та відданості улюбленій справі. Чому «ми»?! Тому що разом зі своїми вихованцями росту і я сама. Моє серце завжди відкрите для них – вони це знають, а їхні серця потроху впускають мене до себе. Та цього не можливо досягти, якщо не відкривати свого серця дітям. |
Критерії ефективності
|
v рівень організованості классного колективу (дисциплінованість, робота учнівського самоврядування); v рівень навчальної мотивації учнів класу (динаміка підвищення якості знань, ефективності роботи з учнями, які навчаються на початковому рівні, активності учнів v різноманітність позаурочного життя класу; v динаміка зростання рівня вихованості учнів; v рівень розвитку класного колективу (згуртованість, активність, ініціативність учнів, виховний v активність співпраці класу з класним керівником; v зв'язок із сім'єю, участь батьків у виховному процесі; v робота з проблемними учнями; v надання педагогічної підтримки на основі індивідуального підходу; v захищеність та комфортність умов перебування вихованця
|
Наукові джерела
|
1. Бугрій О. Сутність поняття «педагогічні технології» // Вища школа – 2007. − №1. – С. 20-25. 2. Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / С. У. Гончаренко – К.: Либідь, 1997. – 376 с. 3. Дичківська І. М. Основи педагогічної інноватики: Навчальний посібник. – Рівне: РДГУ, 2001. – 233 с. 4. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: Навч. посібник – К., Академвидав, 2004 – 352 с. 5. Закон України «Про загальну середню освіту» // Освіта України. 2000.− 21 серпня. 6. Ігнатенко М. Сучасні освітні технології – 2003. – №4. – С.2-6. 7. Кадемія М. Ю. Термінологічний словник з інноваційних методик навчання на основі інформаційно-телекомунікаційних технологій / М. Ю. Кадемія – Вінниця : Ландо ЛТД, 2008. – 173 с. 8. Кара-Васильєва Т. В. Історія української вишивки [Текст] / Т. В. Кара-Васильєва. – К. : Мистецтво, 2008. – 464с. 9. Мархель І. І. Нові інформаційні технології навчання в навчальних закладах України : наук. метод. зб., вип.8 : педагогіка редкол. : І. І. Мархель (гол. ред) та ін. – Одеса : Друк, 2001 – 242 с. 10. Нісімчук А. С., Падалка О. С., Шпак О. Т. Сучасні педагогічні технології: Навчальний посібник – К.: Видавчничий центр “Просвіта”; Пошуково-видавниче агентство “Книга Пам’яті України”, 2000. – 368 с. 11. Новиков С.П. Применение новых информационных технологий в образовательном процессе // Педагогика. – 2003, № 9. – С. 32-38. 12. Традиційні та інноваційні технології в сучасному уроці:Педагогічна рада / Авт.: Н. М. Морозова,ЗОШ №50, Донецька область // Завучу. − 2009. №11-12.− С.53-59.
|
Висновки
|
Я вважаю,що я - щасливий класний керівник,бо мої учні зростають та щодалі більше проявляють себе, як чуйні, справедливі, доброзичливі, гуманні, прекрасні люди. Педагогіка співробітництва, яка застосована в моїй навчально-виховній діяльності, виявляється тим сприятливим середовищем, в якому здатна сформуватися особа громадянина, що володіє високим рівнем компетенцій, готового до успішного самовизначення в сучасному світі. Ще я маю надію, що мої вихованці, почерпнувши життєвий досвід при спілкуванні зі мною, обов’язково перевершать мене, своїх батьків, та наблизяться до своїх заповітних мрій. І закінчити свій опис досвіду хочу словами Л.М.Толстого, який стверджував, що «Виховання дітей є лише самовдосконаленням вихователів». |